Sprekers (blok 3 15:40-18:00)

BLOK 3

15:40 - 18:00

RESERVEER JOUW TICKET

Days
Hours
Minutes

Programma

Sprekers

In gesprek met…..

RENÉ VAN LEEUWEN
 
René van Leeuwen is onder andere bekend van de populaire online show DumpertReeten. In de humoristische show bekijkt en beoordeelt hij samen met bekende gasten de populairste en meest opmerkelijke internet-videos van de voorbijgegane week. Daarnaast is hij actief als producer (o.a. de podcast Mand) en mediastrateeg. René vertelt enthousiast over het succes van DumpertReeten en alles wat hij in de media heeft meegemaakt. Met anekdotes uit de praktijk van Dumpert, vanuit het perspectief van de makers van nu, en met de nodige luchtigheid. CMD-student Jelger Elzinga gaat met René en het publiek in gesprek.

René van Leeuwen is presentator voor Dumpert. René werkte de afgelopen vijf jaar intensief samen met marketing, PR en communicatie professionals van allerlei soorten bedrijven en overheidsinstellingen. Hij heeft tientallen verschillende campagnes bedacht en uitgevoerd voor merken die de online natives willen bereiken die hij, via Dumpert, tot zijn publiek mag rekenen.

De zin en onzin van een digitale detox

HANS SCHNITZLER
 
Wat gebeurt er als je offline gaat in een wereld die altijd online is? Als je je telefoon opzijlegt, wat komt er dan voor in de plaats? Heb je nog vrienden? Besta je überhaupt nog? Wij lijken daardoor steeds meer op robots. Techbedrijven hebben een fikse greep op haast elk onderdeel van menselijk gedrag. Filosoof Hans Schnitzler gaat hierover met het publiek in gesprek.

Hans Schnitzler (1968) is filosoof en publicist. In zijn werk staat de invloed van digitalisering op onze alledaagse leefwereld centraal.

Schnitzler was columnist voor de Volkskrant en publiceerde essays en opiniestukken in NRC Handelsblad, Trouw, De Groene Amsterdammer en De Morgen. Hij is columnist voor het journalistieke platform Follow the Money en mede-grondlegger van de Bildung Academie. Daarnaast is hij ook vaak te gast als spreker op zowel televisie als radio. Begin 2022 wijdde VPRO Tegenlicht een aflevering aan zijn ideeën.

Na zijn succesvolle debuut Het digitale proletariaat (2015), publiceerde hij in 2017 Kleine filosofie van de digitale onthouding. In oktober 2021 verscheen Wij nihilisten, een zoektocht naar de geest van digitalisering. Dit boek is genomineerd voor de Socrates-beker, de prijs voor het meest prikkelende filosofieboek van het afgelopen jaar

fotograaf Frank Ruiter

Samenwerken met influencers

ESTHER GOOS & RAOUL DE GRAAF  

Social media is de nieuwe massamedia en influencers zijn voor steeds meer merken dé manier om millenials te bereiken. Hoe kun je als merk in deze tijd het beste samenwerken met influencers en wat kunnen merken leren van influencers? 

Esther is sinds 2010 eigenaar van social media en influencer agency Scooperz. Ze heeft een duidelijke visie op veranderd mediagedrag en de manier waarop merken hiermee om kunnen gaan. Samen met haar team vormt ze het management voor populaire Nederlandse influencers waaronder de Bankzitters en Raoul.

Raoul is een creatief brein, succesvol ondernemer én een van Nederlands bekendste influencers. Met zijn kanalen Raoul en FC Roelie is hij actief op YouTube, Instagram en Twitch. Daarnaast is Raoul mede oprichter van de populaire groep de Bankzitters.

Impact van digitalisering op de stad en de rol van de gemeente daarbij 

JUDITH VAN BRUSSEL 

Breda wil mee met de ‘flow’ van digitalisering. Deze flow biedt kansen als de ontwikkelingen van Artificial Intelligence (AI), blockchain, zelfrijdende auto’s, zorgrobots en slimme straatverlichting. Het biedt ook mogelijkheden om processen en toepassingen slimmer vorm te geven voor onze inwoners, ons beleid te verbeteren en om in economisch opzicht mee te blijven doen. Tegelijkertijd is Breda, Breda. Gezellig en gemoedelijk. Een stad in een groen park. Noem het slow living (digital detox) als tegenhanger van die razendsnelle wereld. Dáár is Breda goed in. Dat is wat ons van andere steden onderscheidt. Als Breda vinden we het belangrijk dat die digitale ontwikkelingen worden opgepakt die passen bij de stad. Kansen om met elkaar in verbinding te staan zowel in de zorg, onderwijs als vanuit de economie. Die kansen die de kwaliteit van leven van de Bredanaars vergroot. Maar hoe doen we dat?

Judith van Brussel is programmamanager Bredata. Judith houdt zich vanaf 2019 bezig met de digitalisering van de stad Breda samen met andere private en publieke partners. Samen met de stad heeft Judith een masterplan digitalisering opgesteld, genaamd Bredata. Momenteel is Judith druk met de uitvoering van het plan.

Designing an eye-opening identity

STELLA GRABARIC

How do you design an identity that is about seeing but also not seeing? That appeals to those who see it, but also to those who have difficulties seeing it? Focussing on positive change, IN10 design agency picked up this question. The lead designer on this project will guide you through the process of designing an ethically correct, inclusive, and visually appealing brand experience.

Stella Grabarić is a Croatian visual designer and illustrator living in the Netherlands. She works at IN10 where she designs for the physical and digital worlds. With a background in visual communication, typography, and illustration, Stella is a multidisciplinary designer. She worked for a wide range of clients such as Vodafone, Audi, de Correspondent, KNVB, and Rotterdam Philharmonic Orchestra.

Journey to the metaverse

YANNICK BOERS

Digitalisering heeft veel impact op communicatie. Want: zomaar een verhaal ophangen dat niet klopt is niet verstandig meer. De ‘maatschappij’ heeft tegenwoordig een stem, een kanaal en een publiek (via social media). En die worden steeds belangrijker en invloedrijker. Dus: hang geen verhalen op die niet meer kloppen. Die worden in no-time ontmaskerd en komen als een keiharde boemerang terug. De truth is namelijk out there. En zelfs al communiceer je de waarheid, dan nog moet je rekening houden met sentiment van publiek.

Aan de andere kant ontstaan steeds meer mogelijkheden om te manipuleren. Denk aan verkiezingen Trump, of de mogelijkheden van deepfake. Kortom, de truth is soms ook steeds moeilijker te herkennen. Hoe gaan we daarmee om in de toekomst

Yannick Boers is managing director bij Boldly-XR. Als één van de eerste gebruikers van de headsets van het dan nog piepjonge bedrijf Oculus was hij een VR evangelist van het eerste uur. 

Hoe maak je verhalen waar mensen verliefd op worden? 

MITCH VAN VELDHOVEN

In 40 minuten nemen de bazen van Goedzooi je mee in de knotsgekke wereld van creatieve communicatie, of zoals wij het noemen ’Storydoing’. Want alleen door echt verhalen te beleven, in plaats van ze te vertellen, maakt het impact bij de doelgroep. Maar hoe doe je dat? Online, offline? Waar hou je rekening mee? En hoe vaak ga je op je bek voordat je weer een parel hebt te pakken? Al met al overladen ze je met liefde, ze zeggen immers niet zonder reden: “Doe Liefde”. 

Mitch is Eindbaas! Van creatief bureau Goedzooi. Het bureau dat je zou kunnen kennen van liefdesbrieven die ze hebben verspreid door Breda, het speeddate evenement VRIJ, de ontelbaar aantal keren dat ze de mail openen met ‘Hoitjes’, van een knotsgekke campagne voor Actief in Breda of van die aansporende posters om je oma te bellen, want ze mist je. Naast deze projecten is Mitch voorzitter van City of Imagineers, de vereniging van en voor creatief Breda.

Ontmoet Young Creatives, de community voor jong creatief talent

WIJ ZIJN YOUNG CREATIVES

Een frisse community voor jonge creatievelingen die hun creativiteit willen verkennen zonder beperkingen. We zetten nieuwsgierigheid om in de ontwikkeling van vaardigheden, persoonlijke/zakelijke groei en het aangaan van betekenisvolle connecties met gelijkgestemden en creatieve ondernemers.

Concreet: we organiseren events, meetups & workshops. Wat wij belangrijk vinden: plezier maken, anderen ontmoeten en zien welke toffe dingen of projecten hieruit voortkomen. Daarnaast ondersteunen we je bij elke stap die je wilt zetten in het vinden van jouw creatieve purpose en brengen we je in contact met de juiste mensen.

We creëren het platform voor jonge talenten om dit te doen en ook: ‘een veilige ruimte te bieden waar je kunt ontdekken waar jij wilt zijn in de toekomst’. Wil je weten wat we doen? Of wil je meehelpen deze community verder uit te bouwen?

Kom dan naar onze stand!

Team: Lisa Martens, Bram Elhorst, Carlo Pareti & Joyce Vetter

Jouw online persona door de ogen van werkgevers

JEROEN FEELDERS

Heb jij altijd al eens willen weten hoe jouw online persona eruit ziet door de ogen van een werkgever? In deze korte workshop leggen wij je uit waar je op moet letten hoe je jezelf online profileert en dan met name op LinkedIn. Mocht je op zoek zijn naar een stage of een nieuwe baan gaan je potentiele werkgevers absoluut een kijkje nemen op je LinkedIn profiel. Middels deze workshop willen wij jullie helpen om op LinkedIn zo goed mogelijk voor de dag te komen en de kans op het vinden van een nieuwe baan of stage te vergroten!

Locus People houdt zich bezig met het werven en selecteren van geschikte kandidaten en deze verbinden met bestaande of nog te benaderen klanten. Door persoonlijke aandacht zorgt Locus People voor een juiste match tussen kandidaten en opdrachtgevers. 

Digitale Detox

VPRO TEGENLICHT

Wat is onze eigen verantwoordelijkheid voor het vergiftigde leefklimaat van de online samenleving? Filosoof Hans Schnitzler was al kritisch op Big Tech toen iedereen nog geloofde in de heilzame wonderen van Google en Facebook. Nu zelfs de grootste techno-optimisten moeten toegeven dat de macht van Silicon Valley gevaarlijk is voor onze maatschappij, is het tijd voor de volgende stap. Hoe gaan we de macht van Big Tech inperken? Met alleen strengere regels gaan we het niet redden: onze eigen digitale mentaliteit moet broodnodig veranderen.

Deze uitzending van het programma Tegenlicht met de titel Digitale detox kan je bekijken in onze CDC-Bioscoop. 

Tegenlicht is een informatief televisieprogramma van de VPRO. Door de VPRO wordt het programma bestempeld als documentaire op het vlak van politiek, economie, sociologie en wetenschap. Het programma stelt zich ten doel inzicht in de werking van de samenleving te verschaffen.