Sprekers (blok 2 12:40 -15:00)

BLOK 2

12:40 - 15:00

RESERVEER JOUW TICKET

Days
Hours

Programma

Sprekers

Maakt technologie ons gelukkiger?

RENS VAN DER VORST

In onze wereld speelt digitale technologie een steeds grote rol, dat is geen nieuws. Maar wat verwachten we eigenlijk van al die technologie? Hoe willen we ons tot die technologie verhouden? Wanneer maakt digitale technologie het leven beter én wat verstaan we eigenlijk onder beter? Stuk voor stuk grote, belangrijke vragen, die door Rens van der Vorst teruggebracht worden naar de praktijk van vandaag. Is buienradar wel te vertrouwen? Waarom adviseert Spotify mij altijd Marco Borsato? Kun je iemand nog wel een fijne wekeend wensen? Kun je voetbalvader zijn zonder WhatsApp? Waarom wil je altijd winnen van je navigatiesysteem? Leven we in een paradijs voor nerds? Hoe moet het nu verder met thuiswerken? En waarom zie ik alleen lelijke vrouwen op Tinder? Op een prikkelende, eigenzinnige, schurende maar altijd relevante manier schijnt Rens zijn licht op onze plaats in deze digitale wereld.

Rens van der Vorst is technofilosoof bij Fontys Hogescholen. Hij geeft les, doet innovatieve projecten en internationaal onderzoek naar nieuwe methodes en tools (www.tict.io) en hij publiceert columns en boeken over het onderwerp. Zijn nieuwste boek: Waarom je Altijd Wilt Winnen van je Navigatiesysteem, is inmiddels in de vijfde druk. Voor Bredata, het masterplan digitalisering voor Breda van de gemeente Breda, verzorgt hij in samenwerking met Marieke Beekers, kwartiermaker Mindware van Bredata, een reeks ‘Bredata Talk of the Town’ over de impact van technologie voor de stad Breda. Om zo inwoners en organisaties bewust te maken van de gevolgen van digitalisering en technologie. Zie voor meer info Talk of the Town | Breda

Doing business by Doing Good

JEROEN DE PUNDER

NLvoorelkaar is een social enterprise die ‘doing good’ makkelijk, maar inspirerend en toegankelijk voor iedereen maakt. Zij geloven dat iedereen het talent en potentie heeft om iets voor een ander te betekenen. Zij helpen deze potentie om te zetten in actie. Met slimme platformen voor gemeenten, maatschappelijke organisaties, bedrijven gecombineerd met unieke marketingcampagnes hebben ze in Nederland inmiddels meer dan 70 doing good platformen (voor o.a. Rotterdam, Tilburg, Westland, Vitesse, Young Capital en De Volksbank). In deze sessie vertelt de directeur, Jeroen de Punder, over hoe zijn bedrijf van een startup inmiddels growth hacks uitgegroeid is naar een scale-up met internationale ambities;, campagnes met het Nederlands elftal en Rico Verhoeven en een droom om in 2025 met alle doing good platformen meer dan 1 miljoen matches te maken. Tijdens deze sessie hoort hij ook graag jullie ideeën over hoe je met een bedrijf impact kunt maken én daarmee geld kunt verdienen.

Jeroen heeft de overtuiging dat doing good waarde creëert en dat je daarom met doing good een succesvol business model kunt creëren. In zijn diverse marketing directie rollen bij grote bedrijven heeft hij al veel impact kunnen maken door slimme samenwerkingen met goede doelen. Door een geconstateerde beperking van zijn dochter ontdekte hij dat er nog veel ruimte was om op een eenvoudige manier iets voor een ander te doen. Zo is hij bij NLvoorelkaar gestart; het innovatieve bedrijf heeft een tof kantoor in het Blushuis in Breda, bijna 20 medewerkers en vorig jaar 120.000 doing good matches gemaakt. Jeroen heeft Commerciële Economie gestudeerd aan Avans (jawel) en daarna afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit (Strategisch Marketing Management).

Hoe het AD van krant transformeerde naar een digitaal mediamerk

JAAP VAN ZESSEN

Het AD bestaat 75 jaar en was vroeger alleen een krant en nu een 24/7 nieuwsmerk dat de grootste nieuwssite van Nederland maakt vol artikel, video’s, podcasts, liveshows. Chef Digitaal vertelt hoe het AD de afgelopen jaren digitaal transformeerde.

Jaap van Zessen (38) is als chef digitaal verantwoordelijk voor het online bereik van AD.nl en de groei van het platform via alle distributiekanalen zoals social media en nieuwsbrieven.

The Flight Plan – Ondernemerslessen

DENNIS VAN DEN BERGE & YOURI MEULEMAN

Dennis van den Berge & Youri Meuleman begonnen al op jonge leeftijd met online ondernemen (12 en 15 jaar)👏 Inmiddels hebben ze meerdere succesvolle bedrijven en runnen de mannen samen de ‘Out of the Blue group’ (met o.a. http://mailblue.nl/ en http://theblueagency.nl/ 💙

⁠Beide zijn gespecialiseerd in het exponentieel laten groeien van bedrijven door middel van online marketing, advertising & funnels🏆📈 Tijdens hun Flight Plan nemen ze je mee in inspirerende ondernemerslessen.

Dennis van den Berge
Youri Meuleman

Het social flywheel: het belang van een social strategie

ANGELIQUE FIJNEMAN

Succes op social media gaat niet over een nacht ijs. Je hebt een gedegen plan van aanpak nodig. Hoe zet je de kanalen organisatie effectief in en bouw je ook echt een succesvolle strategie? Angelique Fijneman neemt je mee door het social flywheel en geeft daarbij praktijkvoorbeelden van social experimenten.

Angelique is Lead Social bij Fingerspitz. Haar focus ligt op het opzetten van social campagnes en zorgen dat er altijd vanuit een strategie gewerkt wordt..

 Crashcourse gedragsverandering 

THIJS ROS & LISA VLEMMIX

Fit blijven, statiegeldflesjes inleveren en je slimme apparaten updaten. Vaak is het veranderen van gedrag het ultieme doel van (digitale) communicatie. Maar hoe doe je dat? In 40 minuten geven PR-adviseurs Thijs & Lisa je een crashcourse gedragsverandering. 

Aan de hand van recente campagnes duiken we in verschillende gedragstheorieën. We beoordelen samen welke campagnes werken en waarom. Zodat jij naar huis gaat met een flinke dosis inspiratie om gedragstheorie ook aan de basis van jouw communicatie te laten staan. 

Thijs & Lisa werken bij HvdM. Dit PR-bureau wil met campagnes maatschappelijke impact realiseren. Ze werken onder andere voor Statiegeld Nederland, het ministerie van VWS en Arla Foods. Met succes: regelmatig winnen ze internationale prijzen met hun PR-campagnes. 

Hoe maak je verhalen waar mensen verliefd op worden? 

MITCH VAN VELDHOVEN

In 40 minuten nemen de bazen van Goedzooi je mee in de knotsgekke wereld van creatieve communicatie, of zoals wij het noemen ’Storydoing’. Want alleen door echt verhalen te beleven, in plaats van ze te vertellen, maakt het impact bij de doelgroep. Maar hoe doe je dat? Online, offline? Waar hou je rekening mee? En hoe vaak ga je op je bek voordat je weer een parel hebt te pakken? Al met al overladen ze je met liefde, ze zeggen immers niet zonder reden: “Doe Liefde”. 

Mitch is Eindbaas! Van creatief bureau Goedzooi. Het bureau dat je zou kunnen kennen van liefdesbrieven die ze hebben verspreid door Breda, het speeddate evenement VRIJ, de ontelbaar aantal keren dat ze de mail openen met ‘Hoitjes’, van een knotsgekke campagne voor Actief in Breda of van die aansporende posters om je oma te bellen, want ze mist je. Naast deze projecten is Mitch voorzitter van City of Imagineers, de vereniging van en voor creatief Breda. 

Metaverse/AR/VR tech inzetten in (merk)communicatie

NICK VAN BREDA

Wat gebeurd er al aan merkcommunicatie naar de Metaverse? Nu de metaverse steeds laagdrempeliger wordt en de toegang ertoe is ontstaan in browsers, nieuwe smartphones met ARkits en software updates daarop vanuit social media kanalen als snapchat en AI op smartphone camera’s wordt het steeds aanlokkelijker om met de metaverse aan de slag te gaan om je doelgroep te bereiken. We verkennen met elkaar hele laagdrempelige tools als worldcast.io en fectar en Mozilla Hubs waar we door een aantal voorbeelden een beeld kunnen vormen van de mogelijkheden.

Nick helpt organisaties met innovatievraagstukken en is daarnaast bij het Leerinnovatiecentrum van Avans betrokken bij het verder doorontwikkelen van tools als AvansConnect waarbij hij collega’s en studenten helpt om maximaal zichzelf door te ontwikkelen om digitale tooling ten behoeve van het onderwijs, leren, toetsen, prototypen en verbinden. Naast zijn werk verkend hij dagelijks de nieuwste technologien door events bij te wonen en nauw samen te werken met ontwikkelaars en hun laatste technologie die gedeeld worden met studenten op open leerlabs zoals de Makerspace bij Business Innovation en Permanent Future Labs waar technologie vrij gedeeld wordt voor experimentatie.

Impact van psychologie op digital design

RIKKERT KRAAIJENBRINK

Hoe kunnen we een balans vinden tussen conversie en beleving? CRO en UX hebben veel raakvlakken en toch zijn de uitgangspunten van beide expertises fundamenteel verschillend.  

Psychologische gedragsbeïnvloeding voor meer conversie kan wellicht een ethisch vraagstuk zijn. Welke rol kan een (UX) designer spelen in het E-commerce landschap waar doelen al snel neigen naar enkel meer verkoop..?

Rikkert is UX Designer bij Weekend

Ontmoet Young Creatives, de community voor jong creatief talent

WIJ ZIJN YOUNG CREATIVES

Een frisse community voor jonge creatievelingen die hun creativiteit willen verkennen zonder beperkingen. We zetten nieuwsgierigheid om in de ontwikkeling van vaardigheden, persoonlijke/zakelijke groei en het aangaan van betekenisvolle connecties met gelijkgestemden en creatieve ondernemers.

Concreet: we organiseren events, meetups & workshops. Wat wij belangrijk vinden: plezier maken, anderen ontmoeten en zien welke toffe dingen of projecten hieruit voortkomen. Daarnaast ondersteunen we je bij elke stap die je wilt zetten in het vinden van jouw creatieve purpose en brengen we je in contact met de juiste mensen.

We creëren het platform voor jonge talenten om dit te doen en ook: ‘een veilige ruimte te bieden waar je kunt ontdekken waar jij wilt zijn in de toekomst’. Wil je weten wat we doen? Of wil je meehelpen deze community verder uit te bouwen?

Kom dan naar onze stand!

Team: Lisa Martens, Bram Elhorst, Carlo Pareti & Joyce Vetter

Jouw online persona door de ogen van werkgevers

JEROEN FEELDERS

Heb jij altijd al eens willen weten hoe jouw online persona eruit ziet door de ogen van een werkgever? In deze korte workshop leggen wij je uit waar je op moet letten hoe je jezelf online profileert en dan met name op LinkedIn. Mocht je op zoek zijn naar een stage of een nieuwe baan gaan je potentiele werkgevers absoluut een kijkje nemen op je LinkedIn profiel. Middels deze workshop willen wij jullie helpen om op LinkedIn zo goed mogelijk voor de dag te komen en de kans op het vinden van een nieuwe baan of stage te vergroten!

Locus People houdt zich bezig met het werven en selecteren van geschikte kandidaten en deze verbinden met bestaande of nog te benaderen klanten. Door persoonlijke aandacht zorgt Locus People voor een juiste match tussen kandidaten en opdrachtgevers. 

Digitale detox

VPRO TEGENLICHT

Wat is onze eigen verantwoordelijkheid voor het vergiftigde leefklimaat van de online samenleving? Filosoof Hans Schnitzler was al kritisch op Big Tech toen iedereen nog geloofde in de heilzame wonderen van Google en Facebook. Nu zelfs de grootste techno-optimisten moeten toegeven dat de macht van Silicon Valley gevaarlijk is voor onze maatschappij, is het tijd voor de volgende stap. Hoe gaan we de macht van Big Tech inperken? Met alleen strengere regels gaan we het niet redden: onze eigen digitale mentaliteit moet broodnodig veranderen.

Deze uitzending van het programma Tegenlicht met de titel Digitale detox kan je bekijken in onze CDC-Bioscoop.

Tegenlicht is een informatief televisieprogramma van de VPRO. Door de VPRO wordt het programma bestempeld als documentaire op het vlak van politiek, economie, sociologie en wetenschap. Het programma stelt zich ten doel inzicht in de werking van de samenleving te verschaffen.