Sprekers (blok 1 09:40-12:00)

BLOK 1

09:40 - 12:00

Days
Hours
Minutes

Programma

Sprekers

De (digitale) impact van “Ik ga leven”

LALE GÜL

Opgroeien in een streng islamitisch gezin betekent dingen stiekem doen. Stiekem make-up en sieraden dragen, laat thuiskomen, met jongens afspreken en alcohol serveren in een restaurant. Maar het betekent vooral: voortdurend vragen stellen. Een jaar geleden publiceerde Lale Gül haar debuutroman ‘Ik ga leven’ waarin ze afstand neemt van haar strenggelovige opvoeding. Na de publicatie werd Gül vanuit extremistische islamitische hoek ernstig bedreigd. Ook binnen haar familie werd het boek kritisch ontvangen. In deze sessie gaan we met Lale in gesprek over de impact van digitaal. We zijn benieuwd wat (social) media met haar heeft gedaan, de negatieve reacties, maar ook de vele positieve reacties. Hoe is ze daar mee om gegaan? Hoe kijkt ze nu naar social media? Welk advies heeft ze voor jongeren?

Lale Gül (1997, Kolenkitbuurt, Amsterdam) studeert Nederlands aan de VU en debuteerde op op drieëntwintigjarige leeftijd met de bestseller Ik ga leven. Na de publicatie werd Gül vanuit extremistische islamitische hoek ernstig bedreigd. Ook binnen haar familie werd het boek kritisch ontvangen.

Tot haar zeventiende ging ze in het weekend naar een Koranschool van Stichting Milli Görüş. In haar autobiografische debuutroman Ik ga leven betwist ze alles wat ze daar geleerd heeft neemt ze afstand van haar strenggelovige opvoeding. Voor het boek ontving zij in 2021 de NS Publieksprijs. Ze is regelmatig te gast in verschillende talkshows en is uitgeroepen tot Nederlander van het Jaar 2021 vanwege haar “grensverleggende boek. Er zijn inmiddels ruim 200.000 exemplaren van haar boek verkocht en vertaal- en filmrechten zijn verkocht. Momenteel werkt Lale aan haar tweede boek en is ze columnist bij o.a. het Parool.

IK.MAAK.LIEVER.FOUTEN
EN.DAT.IK.OP.MIJN.BEK.GA
DAN.DAT.IK.STIL.STA

DANNY MEMBRE

De sessie gaat over opbouwen van een bedrijf in een digitale wereld. Het in zwaar weer komen met je bedrijf. Het opnieuw opbouwen van jouw bedrijf. Het opnieuw succes hebben. En alle tegenslagen en lichtpunten die tot nieuwe opportunities leiden en alles wat daar bij komt kijken.

Danny Membre is een ondernemer die verschillende succesvolle bedrijven heeft gebouwd.

 

Zijn ondernemerspad heeft vele hoogtes gekend maar ook diepe dalen. En vooral van de diepe dalen heeft hij het meest geleerd en neemt hij mee in zijn journey als ondernemer. Danny is een fire starter een netwerker en brengt bedrijven en personen samen. Dat maakt hem goed in wat hij doet en dat is bouwen.

The Flight Plan - Ondernemerslessen

DENNIS VAN DEN BERGE & YOURI MEULEMAN

Dennis van den Berge & Youri Meuleman begonnen al op jonge leeftijd met online ondernemen (12 en 15 jaar)👏 Inmiddels hebben ze meerdere succesvolle bedrijven en runnen de mannen samen de ‘Out of the Blue group’ (met o.a. http://mailblue.nl/ en http://theblueagency.nl/ 💙

⁠Beide zijn gespecialiseerd in het exponentieel laten groeien van bedrijven door middel van online marketing, advertising & funnels🏆📈 Tijdens hun Flight Plan nemen ze je mee in inspirerende ondernemerslessen.

Dennis van den Berge

Youri Meuleman

Hoe winkelen we in 2030? 

DANIEL KLOMPS

Afgelopen jaar werkten 20 gezaghebbende ondernemers, wetenschappers en visionairs met elkaar samen om een beeld van retail in 2030 te vormen. De resultaten hiervan zijn in het boek ‘Shopping 2030: daadkracht gevraagd in een decennium vol verandering’ samengebracht. Bluebird Day, hét e-commerce bureau van Nederland schreef mee aan dit boek. Tijdens deze presentatie worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd en daarmee ingegaan op de vraag: hoe winkelen we in 2030?

Zo vertoont de Nederlandse consument nogal tegenstrijdig gedrag. Aan de ene kant went hij aan de instant gratification van flitsbezorgers, aan de andere kant is hij kritisch op wat en hij koopt en waar dit vandaan komt. Hij is terughoudend om zijn data te delen, maar verwacht tegelijkertijd een persoonlijke benadering. Hoe gaan merken en retailers om met deze tegenstellingen en hoe bereiden zij zich voor op de consument van de toekomst? 

Om tegemoet te komen aan de wensen van de klant, zullen retailers steeds meer geholpen worden door technologie: ze gaan op veel vlakken samenwerken met algoritmes. Technologie zal ervoor zorgen dat de fysieke en de digitale winkelwereld versmelten. 

Wat gebeurt er de komende jaren met de dominantie van Big Tech? Is deze eigenlijk nog wel tegen te gaan en hoe dan? Lokale ‘retailparels’ zouden tegenwicht kunnen bieden. En ook overheden kunnen en zullen hierin een rol spelen om met nieuwe regelgeving te zorgen voor een eerlijker speelveld. 

Daniel Klomps is e-commerce Strateeg bij Bluebird Day en was een van de auteurs van het boek ‘Shopping 2030: daadkracht gevraagd in een decennium vol verandering’. 

Journey to the metaverse

YANNICK BOERS

Digitalisering heeft veel impact op communicatie. Want: zomaar een verhaal ophangen dat niet klopt is niet verstandig meer. De ‘maatschappij’ heeft tegenwoordig een stem, een kanaal en een publiek (via social media). En die worden steeds belangrijker en invloedrijker. Dus: hang geen verhalen op die niet meer kloppen. Die worden in no-time ontmaskerd en komen als een keiharde boemerang terug. De truth is namelijk out there. En zelfs al communiceer je de waarheid, dan nog moet je rekening houden met sentiment van publiek.

Aan de andere kant ontstaan steeds meer mogelijkheden om te manipuleren. Denk aan verkiezingen Trump, of de mogelijkheden van deepfake. Kortom, de truth is soms ook steeds moeilijker te herkennen. Hoe gaan we daarmee om in de toekomst

Yannick Boers is managing director bij Boldly-XR. Als één van de eerste gebruikers van de headsets van het dan nog piepjonge bedrijf Oculus was hij een VR evangelist van het eerste uur. 

Extreem klantgericht

OLAF GEYSENDORPHER

Wie jij bent? Wat je bedrijf doet? Wat je product kan? Allemaal niet belangrijk. Het enige wat interessant is, is wat jouw klant vindt. Pas als jouw klant het nut ziet van wat jij doet, dan pas heeft jouw product, bedrijf of merk kans van slagen. Denk dus klantgericht. Extreem klantgericht. Stop dus met ‘wij’. En begin met ‘jij’. Voorbeelden en tips? Kom kijken!

Ik ben Olaf Geysendorpher en mijn communicatiebureau heet Proven Context. Mijn werk? Ik schrijf teksten, bedenk marketingcampagnes en ontwikkel websites. Wat ik ook doe, ik doe het klantgericht.

Online shoppen 2.0

MAARTEN VERHEY

Shopstreaming. De trend die overkomt vanuit China, waarbij je door engaging live videocontent nog scherper in contact komt te staan met je doelgroep. Als eerste Nederlandse bedrijf stuurde GIG live streaming solutions samen met Bluebird Day aan op deze techniek en pasten dit al toe. Hoe ziet de toekomst van online winkelen er uit en op welke manier zorg je ervoor dat je niet verstrikt raakt in het aanbod van content met een steeds kortere spanningsboog?

De beste beslissing die ik in mijn studententijd genomen heb is om tijdens mijn studio International Media & Entertainment Management op de BUas te starten met mijn eigen bedrijf; GIG creative film production. Door te pionieren, door schade en schande wijs te worden hebben we een prachtig bedrijf met een mooi team kunnen neerzetten die zorgt voor reuring binnen de videobranche. GIG is inimddels uitgegroeid tot een Brabants video agency voor zowel dikke videoproducties als engaging livestreams met een vestiging in Breda en Eindhoven.

Breda in digitale balans #zouchillzijn

MARIEKE BEEKERS

Breda heeft een masterplan digitalisering opgesteld: Bredata. Daarin willen we een slimme stad zijn die voorop loopt qua technologie maar wel met oog voor de digitale balans. ‘In Breda is de digitale ontwikkeling in balans met wat wenselijk is voor de inwoner en ondernemer’.

Daarbij hoort ook het bewust even niet digitaal bezig te zijn. Een zeer bewuste keuze die past bij het karakter van de stad Breda. Uitloggen, uitzetten, ontkoppelen en tot jezelf komen. Digitale detox is als het ware de tegenhanger van de digitale drukte van alledag. Offline zijn wordt steeds meer gezien als de nieuwe luxe. Een bewuste keuze voor rust. Offline zijn kan helpen om de concentratie en energie weer op niveau te brengen. En om oog te hebben voor je omgeving en de mensen om je heen.

Uit de stadsenquête bleek dat met name jongeren in Breda het lastig vinden om hun telefoon weg te leggen. Waardoor dit komt en hoe dit zou kunnen veranderen hebben we afgelopen maanden met ontwerpend onderzoek uitgezocht in samenwerking met Graphic Matters en de social design bureau Afdeling Buitengewone Zaken. Onder de noemer ‘zou chill zijn’. Wat de verrassende uitkomsten zijn van dit onderzoek vertelt Marieke Beekers, kwartiermaker Mindware van Bredata.

Marieke Beekers, verbindingsmaker/kwartiermaker mindware Bredata bij de gemeente Breda

Gastronomixs.com - een kijkje in onze digitale keuken

MARVIN PRANGER

Gastronomixs is dé online ideeëngenerator voor professionele koks! Hier kunnen zij razendsnel nieuwe gerechten creëren of bestaande gerechten aanpassen, omdat de recepten in bouwstenen aangeboden worden. Tijdens deze sessie geven we je een kijkje in onze digitale keuken hoe wij ervoor zorgen dat koks het beste uit zichzelf kunnen halen.

Als Digital growth marketing manager zet Marvin zijn tanden in de data en snackable content van Gastronomixs om zo waarde toe te voegen aan de groei van de gebruikers en het merk zelf.

Ontmoet Young Creatives, de community voor jong creatief talent

WIJ ZIJN YOUNG CREATIVES

Een frisse community voor jonge creatievelingen die hun creativiteit willen verkennen zonder beperkingen. We zetten nieuwsgierigheid om in de ontwikkeling van vaardigheden, persoonlijke/zakelijke groei en het aangaan van betekenisvolle connecties met gelijkgestemden en creatieve ondernemers.

Concreet: we organiseren events, meetups & workshops. Wat wij belangrijk vinden: plezier maken, anderen ontmoeten en zien welke toffe dingen of projecten hieruit voortkomen. Daarnaast ondersteunen we je bij elke stap die je wilt zetten in het vinden van jouw creatieve purpose en brengen we je in contact met de juiste mensen.

We creëren het platform voor jonge talenten om dit te doen en ook: ‘een veilige ruimte te bieden waar je kunt ontdekken waar jij wilt zijn in de toekomst’. Wil je weten wat we doen? Of wil je meehelpen deze community verder uit te bouwen?

Kom dan naar onze stand!

Team: Lisa Martens, Bram Elhorst, Carlo Pareti & Joyce Vetter

De juiste kleuren laten je stralen op LinkedIN

RENATE KIN

Ik voer een korte, persoonlijke kleuranalyse uit. Dit doe ik met behulp van analysedoeken en kleurdoeken. Door deze voor te houden kan ik bepalen welke kleuren iemand het beste staan. Een persoonlijke kleuranalyse geeft inzicht in welke kleuren je frisser, helder en jonger maken. Soms kan het juist belangrijk zijn om de juiste kleur te dragen, denk bijvoorbeeld aan een sollicitatiegesprek, een presentatie of mooie profielfoto voor LinkedIN. We gaan laten zien welke kleuren bij jou het mooiste staan voor jouw LinkedIn profiel.

Ik ben Renate Kin, woon in Bavel en heb een passie voor kleuren, kleding en mensen. Ik vind het fijn als mensen zichzelf (kunnen) zijn, meer zelfvertrouwen krijgen en dat dit zichtbaar is in hun uitstraling! Ik heb net mijn opleiding in Antwerpen afgerond tot kleurconsulent, stijlconsulent voor mannen en vrouwen en Personal shopper.

Digitale detox

VPRO TEGENLICHT

Wat is onze eigen verantwoordelijkheid voor het vergiftigde leefklimaat van de online samenleving? Filosoof Hans Schnitzler was al kritisch op Big Tech toen iedereen nog geloofde in de heilzame wonderen van Google en Facebook. Nu zelfs de grootste techno-optimisten moeten toegeven dat de macht van Silicon Valley gevaarlijk is voor onze maatschappij, is het tijd voor de volgende stap. Hoe gaan we de macht van Big Tech inperken? Met alleen strengere regels gaan we het niet redden: onze eigen digitale mentaliteit moet broodnodig veranderen.

Deze uitzending van het programma Tegenlicht met de titel Digitale detox kan je bekijken in onze CDC-Bioscoop. 

Tegenlicht is een informatief televisieprogramma van de VPRO. Door de VPRO wordt het programma bestempeld als documentaire op het vlak van politiek, economie, sociologie en wetenschap. Het programma stelt zich ten doel inzicht in de werking van de samenleving te verschaffen.